1. Vetroň K-7 Antona Královiča:
V našom aeroklube pôsobil aj významný konštruktér bezmotorových lietadiel Anton Královič. Skonštruoval (na Straníku) v roku 1945 dvojmiestny vetroň KSM-1 za konštrukčnej spolupráce Miloša Mičíka. Vetroň bol ale začiatkom roku 1946 zničený pri Novém Hrozenkově. Už významnejším typom bol dvojmiestny celodrevený vetroň K-7 Úderník , ktorý Královič postavil v roku 1950. Z historických hlavných kníh zisťujeme , že vetroň K-7 Úderník označenia OK – 0281 bol zalietnutý dňa 11.novembra 1950 na letisku Sliač pilotom Královičom v dĺžke 18 sek a 23 sek. Následne bol vykonaný let vo dvojom obsadení Královič + Viliam Hudec v dĺžke 28 sek.
K-7 pred vzletom na Sliači , v pozadí Vlkanová a Kozlinec.
V roku 1958 sa vetroň s posádkou Václav Jágr – František Kdér zúčastnil cloštátnych plachtárskych závodov. Bohužiaľ po ukončení plachtárskych závodov havaroval počas prístátia na letisku pri Plzni.
Vetrone A.Královiča akoby priťahovali nešťastia a nevyhli sa ani typu WK-1 , ktorý konštuoval spolu s Tadeášom Walom . Bol to celodrevený vetroň štandartnej triedy s kĺzavosťou už 37. Pilot pri testovacích letoch prekročil povolené násobky a došlo k tragédii a zničeniu vetroňa.
Treba ale doplniť , že WK-1 sa stal základom pre budúce konštukcie klubových vetroňov VSO-10 , ktoré dodnes lietajú v hojnom počte.
Dvojmiestne typy KSM-1 , K-7
Rok | Typ | Rozpätie | Dĺžka | Max.Let. Hmotnosť |
Max. Kĺzavosť |
Opadanie [m/s] |
Nosná plocha [m2] |
1945 | KSM-1 | 20,5 | 9,5 | 450 | 26,8 | 0,67 | 23 |
1950 | K-7 | 18 | 8 | 460 | 27,7 | 0,75 | 18 |
2. Primorec na Sliači:
V roku 1958 prichádzajú zo ZSSR do Prešova tri kusy vetroňa KAI – 12 Primorec s Kazane . Jedná sa o prepracovanú celokovovú konštrujkciu vetroňa VT – 109 Pionier , ktorý bol pôvodne v Československu vyrábaný v celodrevenej konštrukcii a v hojnom počte lietal v aerokluboch.
Vetrone boli na jar 1958 skompletované a zalietnuté predstaviteľmi Aeroklubu Zväzarmu. Vieme s istotou, že jeden kus putoval do AK Praha – Letňany a druhý kus bol pridelený nám – AK B.Bystrica. Oproti drevenému Pionieru bol zhruba o 20 kg ťažší čo sa prejavilo ale na jeho zvýšenom opadaní.
U nás slúžil dlho pri výcniku, kým sa nedočkal potupného konca: počas hangárovania došlo k poškodeniu krídla Primorca.
Štandardne boli dodané kvalitné mäkké poťahy na kabínu, kompletné poťahy na celý povrch klzáku, kotviace a blokovacie zariadenie, množstvo náradia, náhradné diely vrátane závlačiek a špendlíkov, náhradné kolesá, lyža + špeciálna mohutná lyža na zimné lietanie na snehu.
(KV , MM)