top-bar
top-bar
Hlavná stránka História Zaujímavé vetrone v histórii AK B.Bystrica

Zaujímavé vetrone v histórii AK B.Bystrica

1. Vetroň K-7 Antona Královiča:

V našom aeroklube pôsobil aj významný konštruktér bezmotorových lietadiel Anton Královič. Skonštruoval (na Straníku) v roku 1945 dvojmiestny vetroň KSM-1 za konštrukčnej spolupráce Miloša Mičíka. Vetroň bol ale začiatkom roku 1946 zničený pri Novém Hrozenkově. Už významnejším typom bol dvojmiestny celodrevený vetroň K-7 Úderník , ktorý Královič postavil v roku 1950. Z historických hlavných kníh zisťujeme , že vetroň K-7 Úderník označenia OK – 0281 bol zalietnutý dňa 11.novembra 1950 na letisku Sliač pilotom Královičom v dĺžke 18 sek a 23 sek. Následne bol vykonaný let vo dvojom obsadení Královič + Viliam Hudec v dĺžke 28 sek.

 

K-7

K-7 pred vzletom na Sliači , v pozadí Vlkanová a Kozlinec.

K-7

V roku 1958 sa vetroň s posádkou Václav Jágr – František Kdér zúčastnil cloštátnych plachtárskych závodov. Bohužiaľ po ukončení plachtárskych závodov havaroval počas prístátia na letisku pri Plzni.

Vetrone A.Královiča akoby priťahovali nešťastia a nevyhli sa ani typu WK-1 , ktorý konštuoval spolu s Tadeášom Walom . Bol to celodrevený vetroň štandartnej triedy s kĺzavosťou už 37. Pilot pri testovacích letoch prekročil povolené násobky a došlo k tragédii a zničeniu vetroňa.
Treba ale doplniť , že WK-1 sa stal základom pre budúce konštukcie klubových vetroňov VSO-10 , ktoré dodnes lietajú v hojnom počte.

KSM-1

Dvojmiestne typy KSM-1 , K-7

Rok Typ Rozpätie Dĺžka   Max.Let.
 Hmotnosť
Max.
Kĺzavosť

Opadanie [m/s]

Nosná plocha [m2]
1945 KSM-1 20,5 9,5 450 26,8 0,67 23
1950 K-7 18 8 460 27,7 0,75 18

2. Primorec na Sliači:

V roku 1958 prichádzajú zo ZSSR do Prešova tri kusy vetroňa KAI – 12 Primorec s Kazane . Jedná sa o prepracovanú celokovovú konštrujkciu vetroňa VT – 109 Pionier , ktorý bol pôvodne v Československu vyrábaný v celodrevenej konštrukcii a v hojnom počte lietal v aerokluboch.

 

VT–109

Vetrone boli na jar 1958 skompletované a zalietnuté predstaviteľmi Aeroklubu Zväzarmu. Vieme s istotou, že jeden kus putoval do AK Praha – Letňany a druhý kus bol pridelený nám – AK B.Bystrica. Oproti drevenému Pionieru bol zhruba o 20 kg ťažší čo sa prejavilo ale na jeho zvýšenom opadaní.

U nás slúžil dlho pri výcniku, kým sa nedočkal potupného konca: počas hangárovania došlo k poškodeniu krídla Primorca.

Škoda – dnes si vieme predstaviť, že by ešte stále mohol krášliť zrazy Old timer klubu plachtárov. Jeho konštrukcia bola totiž masívna a jeho konštruktéri počítali s hangárovaním v náročných poľných podmienkach.
Štandardne boli dodané kvalitné mäkké poťahy na kabínu, kompletné poťahy na celý povrch klzáku, kotviace a blokovacie zariadenie, množstvo náradia, náhradné diely vrátane závlačiek a špendlíkov, náhradné kolesá, lyža + špeciálna mohutná lyža na zimné lietanie na snehu.
(KV , MM)